BEZPŁATNE PUBLICZNE SZKOŁY DLA DOROSŁYCH W RADOMIU

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE - SZKOŁA POLICEALNA
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE

Centrum Kształcenia Ustawicznego

im. Tadeusza Kościuszki

  • modules/mod_lv_enhanced_image_slider/images/cku/cku01.jpg
  • modules/mod_lv_enhanced_image_slider/images/cku/cku02.jpg
  • modules/mod_lv_enhanced_image_slider/images/cku/cku03.jpg
  • modules/mod_lv_enhanced_image_slider/images/cku/cku04.jpg
  • modules/mod_lv_enhanced_image_slider/images/cku/cku05.jpg
  • modules/mod_lv_enhanced_image_slider/images/cku/cku06.jpg
  • modules/mod_lv_enhanced_image_slider/images/cku/cku07.jpg
  • modules/mod_lv_enhanced_image_slider/images/cku/cku08.jpg

Kto jest online

Odwiedza nas 33 gości oraz 0 użytkowników.

Technik archiwista

Technik archiwista zajmuje się gromadzeniem, opracowywaniem, zabezpieczaniem i udostępnianiem dokumentacji oraz postępowaniem końcowym z nią związanym. Swój zawód wykonuje w archiwach państwowych oraz archiwach zakładowych lub składnicach akt poszczególnych instytucji. Zatrudnienie może także znaleźć w prywatnych firmach zajmujących się opracowywaniem i przechowywaniem akt.

Każda instytucja czy organizacja, jak również każdy w niej pracujący wytwarzają dokumenty. Mają one określoną wartość. W związku z tym muszą być odpowiednio sklasyfikowane, opisane i zabezpieczone. Istniejące normy ściśle określają, w jakiej formie i jakich warunkach mogą być przechowywane różne typy dokumentów. Wiedzę o tym posiadają archiwiści. Muszą oni w związku z tym zajmować się przejmowaniem dokumentów do archiwów i składnic akt zgodnie z przepisami i w formie uporządkowanej. Niestety, dość często prawidłowe uporządkowanie dokumentów jest zlecane archiwiście. Przejęcie dokumentów odbywa się na podstawie sporządzonych spisów zdawczo-odbiorczych akt, które dla archiwisty są jednym z materiałów ewidencyjnych, zaś dla przekazującego stanowią dowód zdania akt do archiwum. Zadaniem archiwistów jest odpowiednie zabezpieczenie akt, czemu służą specjalne opakowania i odpowiednio przygotowane pomieszczenia. Jego zadaniem jest także sporządzenie pomocy ewidencyjnych, dzięki którym łatwiej można skorzystać z dokumentów. 

Niezwykle istotnym zadaniem archiwisty jest udostępnianie akt. Wiąże się to często z przeprowadzaniem kwerend archiwalnych, wystawianiem zaświadczeń, robieniem kopii czy odpisów. Obwarowane jest to wieloma przepisami, np. o ochronie danych osobowych czy ochronie praw autorskich.

Ze względu na podstawowy podział każdej dokumentacji na materiały, które mają być przechowywane wieczyście i materiały do czasowego przechowywania, archiwista pilnuje określonych terminów i przeprowadza procedury przekazania akt do archiwów państwowych lub brakowania dokumentacji.

W związku z pojawianiem się coraz nowszych rozwiązań w dziedzinie tworzenia dokumentów, np. dokumentacji na nośnikach elektronicznych, zadaniem archiwisty staje się również prowadzenie szkoleń z zakresu tworzenia i postępowania z dokumentacją. Wiąże się to z koniecznością ustawicznego samodzielnego dokształcania archiwistów. Również tendencje propagowania posiadanych dokumentów nakładają na archiwistę konieczność realizowania wystaw z posiadanych zbiorów czy opracowywania publikacji o zasobach w archiwach.

Proponowane kwalifikacyjne kursy zawodowe

AU.63. Organizacja i prowadzenie archiwum

AU.64. Opracowywanie materiałów archiwalnych

 

Liczba uczestników: 25

Uczestnikami kursu mogą być osoby, które ukończyły 8-letnią szkołę podstawową, gimnazjum, zasadniczą szkołę zawodową, średnią lub posiadają wykształcenie wyższe a chcą zdobyć nowe kwalifikacje.

Po kursie uzyskujesz:

zaświadczenie o ukończeniu kursu

Dodatkowe kwalifikacje:

Ukończenie kwalifikacyjnego kursu zawodowego umożliwia przystąpienie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie przed Okręgową Komisją Egzaminacyjną i uzyskanie dyplomu w zawodzie technik  archiwista.

Efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie technik archiwista:

AU.63. Organizacja i prowadzenie archiwum

1. Organizowanie archiwum

  • ustala wyposażenie archiwum;
  • określa zakres pracy archiwum;
  • przestrzega zasad obiegu pism;
  • wykonuje prace kancelaryjne;
  • obsługuje biurowe urządzenia techniczne;
  • opracowuje jednolity rzeczowy wykaz akt;
  • opracowuje instrukcję kancelaryjną;
  • sporządza instrukcję archiwalną;
  • ustala i stosuje normatywy kancelaryjno-archiwalne;
  • sporządza plan pracy archiwum zakładowego.

2. Prowadzenie archiwum

  • przyjmuje akta z komórek organizacyjnych do archiwum;
  • kontroluje prawidłowość sporządzania spisów zdawczo-odbiorczych oraz ich zgodność z przekazywanymi aktami;
  • sporządza wykazy spisów zdawczo-odbiorczych; dobiera sposób rozmieszczenia akt w magazynie archiwalnym;
  • ewidencjonuje i opracowuje akta;
  • udostępnia zasoby archiwalne;
  • wykonuje kwerendy, sporządza zaświadczenia i odpisy oraz je wydaje;
  • prowadzi ewidencję użytkowników korzystających z zasobów archiwum oraz udostępnianej dokumentacji;
  • prowadzi działania profilaktyczne i zabezpieczające związane z zasobem aktowym;
  • sporządza sprawozdania z działalności archiwum;
  • popularyzuje dokumentację gromadzoną w archiwum.

3. Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej, przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwum państwowego 

  • dokonuje oceny dokumentacji;
  • przygotowuje i wypełnia dokumenty niezbędne do brakowania;
  • występuje do archiwum państwowego o zgodę na brakowanie;
  • ustala sposób niszczenia wybrakowanej dokumentacji;
  • opracowuje materiały archiwalne zgodnie z wytycznymi państwowej służby archiwalnej;
  • przygotowuje materiały archiwalne do przekazania do archiwum państwowego.

4. Postępowanie w przypadku uszkodzenia, zagubienia i kradzieży dokumentacji archiwalnej lub likwidacji jednostki organizacyjnej

  • określa obowiązki archiwisty wobec likwidatora lub syndyka;
  • ocenia stan uporządkowania i zaewidencjonowania dokumentacji w archiwum;
  • przeprowadza skontrum zasobu archiwalnego; 
  • zabezpiecza dokumentację;
  • podejmuje działania w przypadku uszkodzenia, zagubienia lub kradzieży dokumentów;
  • przygotowuje akta i przekazuje je sukcesorowi.

AU.64. Opracowywanie materiałów archiwalnych

1. Opracowywanie dokumentacji aktowej, technicznej i geodezyjnokartograficznej

  • dobiera metody porządkowania dokumentacji;
  • określa przynależność zespołową i rodzaj dokumentacji;
  • segreguje, klasyfikuje i inwentaryzuje dokumentację;
  • opracowuje inwentarz archiwalny dokumentacji;
  •  sporządza pomoce archiwalne dla dokumentacji.

2. Opracowywanie dokumentacji audiowizualnej 

  • dobiera metodę porządkowania dokumentacji audiowizualnej;
  • segreguje, klasyfikuje i inwentaryzuje dokumentację audiowizualną;
  • opracowuje inwentarz archiwalny dokumentacji audiowizualnej;
  • sporządza kopie bezpieczeństwa dokumentacji audiowizualnej;
  • sporządza pomoce archiwalne dla różnego typu dokumentacji audiowizualnej.

3. Gromadzenie dokumentacji na nośnikach elektronicznych 

  • dobiera metodę opracowywania dokumentacji na nośnikach elektronicznych;
  • porządkuje, inwentaryzuje i sporządza inwentarz archiwalny dokumentacji na nośnikach elektronicznych;
  • sporządza pomoce archiwalne dla dokumentacji na nośnikach elektronicznych;
  • posługuje się sprzętem do odtwarzania dokumentacji na nośnikach elektronicznych;
  • sporządza kopie bezpieczeństwa dokumentacji na nośnikach elektronicznych.